GSR Tips

Tips ter ondersteuning van sportactiviteiten en ter blessurepreventie. In deze rubriek geven we tips en adviezen om het bewegen en sporten te ondersteunen.

Heeft u persoonlijke vragen neem dan gerust contact met ons op.


Brace gebruik bij instabiliteit van de enkel.

Een enkel brace is een werkzaam, goedkoper en comfortabel alternatief voor sporttape. Een veel voorkomend misverstand is dat de enkelbrace de enkelbanden en het kapsel zou verzwakken bij langdurig gebruik.
Niets is minder waar; de enkelbrace beschermd juist tijdens het sporten en tijdens de revalidatie zorgt het er juist voor dat de lokale belastbaarheid van het weefsel weer toeneemt. Buiten het sporten wordt de brace niet gedragen en krijgen de enkelbanden juist genoeg prikkels om te herstellen.

Voordelen brace
* gemakkelijk en snel aan te doen en verstelbaar ook tijdens het sporten
* meerdere keren te gebruiken
* minder kans op huisirritaties
* op lange termijn goedkoper

Nadelen brace
* aanschaf vereist deskundigheid, aan te raden de enkel omvang te laten opmeten bij een rustige enkel. (geen zwelling)
* kost soms ruimte in de schoen                             bron: app versterk je enkel

Stretching / rekken

Een explosieve sporter heeft veel behoefte aan elastisch peesweefsel, dit verbeterd alleen bij verend rekken. De explosieve sporter doet vooral een beroep op SSC Stretch-Shortening cyclus.
Elasticiteit van peesweefsel fungeert als trampoline die potentiele energie opslaat en teruggeeft als kinetische energie en zodoende de prestatie significant bevordert.

6 weken statisch rekken heeft significante verlenging van spierweefsel tot gevolg.
6 weken verend rekken geeft significante toename van elasticiteit van peesweefsel.

Met andere woorden vind er een wijziging plaats van de 'stretchtolerantie', een verlenging van het spierweefsel (door aanmaak extra sacromeren) of een wijziging in de stifheid van het spierweefsel.

Eeen sporter met behoefte aan grote mobiliteit moet statisch gaan rekken, hiermee wordt de beweeglijjkheid en de verlenging van spierweefsel vergroot.  bron: Prof. Dr. Erik Witvrouw

Lichamelijke activiteit

Blijf in beweging en verbeter uw kwaliteit van leven!