a-specifieke lage rugklachten

Rugklachten worden ingedeeld in a-specifieke en specifieke rugklachten.
In 90% van de gevallen zijn het a-specifieke rugklachten met een gunstig beloop.
Specifieke rugklachten hebben verder onderzoek nodig mocht het beloop verder ongunstig zijn.

Overzicht

Aspecifieke en specifieke lage rugpijn

    Lage rugpijn kan worden ingedeeld in a-specifieke en specifieke lage rugpijn.

    A-specifieke lage rugpijn is rugpijn die zich bevindt tussen de onderste ribben en bilplooien (eventueel met uitstraling in het been) waarvoor geen specifieke lichamelijk oorzaaak aantoonbaar is.

    Specifieke lage rugpijn is lage rugpijn met een specifieke lichamelijke oorzaak die met aanvullende diagnostiek dient te worden vastgesteld.

    Veel sporters hebben last van a-specifieke lage rugklachten. De prognose is gunstig; in 60%-80% verdwijnen de klachten binnen 4 - 6 weken. Ongeveer 60% heeft wel kans op herhaling van klachten binnen 1 jaar.

    Symptomen

    De wervelkolom is een belangrijke component om kracht en snelheid door te geven naar de armen en benen.
    Bij sport moet de rug enorm vaak versnellen en afremmen, naast dat het moet stabiliseren. Bij werkzaamheden wordt er vaak een statische houding gevraagd. De rug ontzien / niet belasten is geen optie. Belangrijk tijdens allerlei activiteiten is een goed getraind spiercorset die zorgt voor een core stability.
    De rugspieren en buikspieren moeten dan gezamenlijk werken om een co-contractie te krijgen. Bij rugklachten ontstaat er vaak pijn en stijfheid dit zorgt voor een afname in spierkracht en coordinatie van de rompspieren.
    In 90% van de rugklachten is er geen weefselstructuur kapot en is er op rontgen foto's dan ook schade aan de rug te ontdekken. Omdat er geen weefselschade is kan de romp stapsgewijs weer belast worden om inactiviteit te voorkomen.
    Bewegen wordt dan ook sterk geadviseerd en geeft verbetering van kracht, coordinatie en afname van klachten.

    Diagnose

    Bij sporters ontstaan rugblessures op basis van repeterende schuifkrachten tijdens het buigen, draaien en strekken van de rug.
    Bij de volgende takken van sport is de kans groter op rugklachten: turnen, schoonspringen, kunstschaatsen, vlinderslag zwemmen, volleybal, golf en softbal. Eerst moet er juiste diagnose worden gesteld aan de hand van een screeningslijst om zeker te zijn dat we te maken hebben met a-specifieke lage rugklachten.
    Vaak zijn er klachten tussen de 20-55 jaar, pijn wordt vaak gevoeld laag in de rug en eventueel de bilregio. Soms schiet het er acuut in bij een verkeerde beweging. 
    Verder moeten we letten op ongewild gewichtsverlies, ernstige motorisch uitval van benen en gevoelsstoornissen rondom het bekken en benen. En er moet geen vereregering optreden van de klachten bij hoesten , niezen en persen

    Behandeling

    Bij de behandeling richten wij ons vooral op de beperkingen en problemen bij het sporten / werkzaamheden. Omdat er geen weefselschade is kan de wervelkolom belast worden en is de pijn niet een indicator om te stoppen met oefenen.
    Wij begeleiden iedereen individueel en kunnen daarom een op maat gemaakt oefenprogramma aanbieden.
    We maken een analyse van de klacht in relatie met de sport / werkactiviteit en gaan stapsgewijs de wervelkolom weer belasten.
    Het programma bestaat uit het verbeteren van de functie van de wervelkolom, veel aandacht aan stabiliteit en het versterken van buik, billen, rug en beenspieren.
    Verder maken we een transfer naar de sportactiviteit en gaat alle bewegingen weer gericht oefenen. Door te weinig kennis bij de patient ontstaat er vaak inactiviteit en angst om weer te gaan belasten.
    Meestal zijn de rugklachten na 4-6 weken weer verdwenen en wordt volledige sportparticipatie weer mogelijk. Ons revalidatie programma bestaat uit: kracht, coordinatie, mobiliteit, uithoudingsvermogen en snelheid.
    Kwaliteit van bewegen en stabiliteit staat bij ons voorop.
    Door beter getraind te zijn wordt je minder snel vermoeid, krijg je meer zelfvertrouwen, heb je minder reactie na afloop en worden de bewegingen vloeiender uitgevoerd.
    Uiteindelijk ga je geen pijn meer ervaren tijdens of na het sporten.

    Afspraak maken

    Preventie

    Groningen Sport Revalidatie heeft een uitgebalanceerd programma ontwikkeld om bij rugklachten te gaan trainen.
    Rompstabiliteit trainen is voor iedereen erg belangrijk.
    Bewust zijn en bewustwording van de eigen houding en een goed getraind rompspiercorset zijn de basis om weer klachtenvrij te functioneren. Naar mate je ouder wordt neemt het herstel af en neemt de kans op rugklachten toe. Ga daarom krachttraining doen naast je sportactiviteiten.

    Lage rug - Mobiliteit - Hol-Bol

    Het gaat hierbij om een mobilisatieoefening voor hypomobiliteit laag lumbaal naar flexie en extensie. Het is een actieve mobiliserende oefening. Het kan namelijk juist zinvol zijn het lokale spiersysteem tijdens de oefening te laten contraheren. De rug wordt hierdoor beschermd en de bewegingen verlopen beter gecoördineerd en veroorzaken meestal ook minder pijn.

    Lage rug - Stabiliteit - Bruggetje

    Bruggetje is één van de oefeningen die het beste gebruikt kan worden als initiële dynamische stabiliteitsoefening in de beginfase waar lage amplitudes van de spieren worden gevraagd, maar niet als krachtsoefening.
    Hierbij wordt namelijk naast de lokale spieren het globale spierkorset mede geactiveerd.
    Om ervoor te zorgen dat deze oefening op een correcte en veilige manier wordt uitgevoerd, wordt er in twee stappen gewerkt. In de eerste stap wordt er gevraagd het stabiliserende spierkorset op te spannen(trek uw navel in) en pas in de tweede stap wordt pas gevraagd een bepaalde oefening uit te voeren.