Rug klachten

Fysiotherapie Groningen bij Rugklachten


Hoe komt het dat niemand meer let op een actieve houding?

Tegenwoordig zien we dat kinderen steeds minder buitenspelen en steeds meer achter hun computer zitten. Er wordt dan gehangen op banken en stoelen met minder aandacht voor hun zithouding. Er wordt over het algemeen steeds minder bewogen en ons lichaam wordt op die manier nauwelijks meer belast. Voor een ieder is het van groot belang om de romp goed te trainen om o.a. rugklachten te voorkomen.

Wat zijn de gevolgen hiervan?

Bij steeds meer inactiviteit kan je al op vroege leeftijd last krijgen van rugklachten. Weinig mensen zijn op de hoogte hiervan. Zowel uit Nederlands als buitenlands onderzoek blijkt dat er een grote toename is van kinderen met rugpijnen. Dit kan later leiden tot “echte rugproblemen” . Op latere leeftijd kan men hierdoor arbeidsongeschikt worden, met alle economische gevolgen van dien.

Hoe kan het beter?                       Afspraak maken

Door op jonge leeftijd te gaan bewegen. Ook sportlessen op school en bij verenigingen moeten zorgen voor meer bewegings scholing. Daar moet meer aandacht komen voor een juiste houding en stabiliteit van de wervelkolom. Train bijvoorbeeld de kracht van het bovenlichaam en het middendeel van de rug. Zorg voor een goed getraind lichaam en u bent beter in staat om uw rug te belasten.

 

Aspecifieke en specifieke lage rugpijn

Lage rugpijn kan worden ingedeeld in aspecifieke en specifieke lage rugpijn.

Aspecifieke lage rugpijn is rugpijn die zich bevindt tussen de onderste ribben en bilplooien (eventueel met uitstraling in het been) waarvoor geen specifieke lichamelijk oorzaaak aantoonbaar is.

Specifieke lage rugpijn is lage rugpijn met een specifieke lichamelijke oorzaak die met aanvullende diagnostiek dient te worden vastgesteld.

Veel sporters hebben last van a-specifieke lage rugklachten. De prognose is gunstig; in 60%-80% verdwijnen de klachten binnen 4 - 6 weken. Ongeveer 60% heeft wel kans op herhaling van klachten binnen 1 jaar.

Uitgangspunten bij rugklachten

De wervelkolom is een belangrijke component om kracht en snelheid in het lichaam door te geven. Bij het sporten moet de wervelkolom enorm kunnen versnellen en kunnen afremmen. Dus de rug ontzien / niet belasten is dan ook geen optie. Belangrijk is dan ook een stabiele wervelkolom ( core stability) met een goed getraind spiercorset. Goed getraind geeft balans in belasting en belastbaarheid.
In 90% van de gevallen hebben we te maken met a-specifieke lage rugklachten met geen weefsel schade. Vaak is er een disbalans tussen de verschillende spiergroepen die bij vermoeidheid de wervelkolom niet meer stabiel kunnen houden.

Afspraak maken