Liesklachten (symphyse pubica)

Bij de volgende takken van sport constateren we vaak liesklachten:
Ijshockey, voetbal en hardlopen.
Deze kunnen ontstaan op basis van repeterende bewegingen en geven klachten in de liesregio, eerst na intensief sporten en in een later stadium ook tijdens sporten.
We hebben hier niet te maken met klachten die acuut zijn ontstaan maar klachten die "erin sluipen". Vaak worden deze door verzorgers langdurig gemasseerd wat weinig effectief blijkt.   Afspraak maken

Review patiënt:
"De liesblessure waar ik twee maanden mee rondgelopen heb werd efficient aangepakt door GSR. Eerst werd het probleem vastgesteld, daarna een behandelplan opgesteld, en daarna werd dit plan afgewerkt.
Binnen korte tijd kon ik weer normaal lopen, later zelfs weer normaal sprinten. Sindsdien heb ik geen moment meer last gehad van mijn lies. GSR, bedankt!

Overzicht

Meestal gaat het om een chronische blessure aan de binnenkant van de lies, waar zich de aanhechting van een aantal spiergroepen bevinden.

Een chronische liesblessure ontstaat meestal door overbelasting. Vaak door eenzijdige bewegingen, te veel belasten, te zwaar en langdurig belasten en regelmatig wegglijden bij een zijwaartse beweging. Dit zien we veel terug bij ijshockey keepers.
Bij de ijshockey spelers is het normaal om tijdens het schieten op een been te staan waarbij dan de spieren aan de binnenzijde van het standbeen moeten zorgen voor stabilisatie.
Meestal is er sprake van pijnklachten als u begint met sporten. De pijn neemt af na de warming-up en komt dan weer opzetten na afloop van het sporten. Het is mogelijk dat er uitstraling van de pijn is naar het bovenbeen of naar de onderbuik.

Bij amateur voetballers zien we deze blessure vaak. Kenmerkend is dan de voorgeschiedenis, tijdens de zomerstop niet fysiek getraind, direct weer volop trainen en dan met pijn net de winterstop kunnen halen en dan weer rust nemen.
Het is juist van belang om geen volledige rust te nemen. Zou u dit doen, dan zult u direct na het herstarten van de sport wederom de liesklachten ervaren. Zorg er dus voor dat u in beweging blijft. Van belang is dat u in eerste instantie alleen die bewegingen maakt waarbij u geen klachten heeft. Wij kunnen u goed adviseren!

Bij hardlopers zien we dit vooral terug bij de duuratleten die al jaren lang alleen maar specifiek aan het hardlopen zijn. Een verandering van ondergrond of snelheidstraining kunnen dan liesklachten geven.

Symptomen

Kenmerkend

- er is geen acuut moment geweest
- pijn bij belasten in de liesregio of op het bekken
- pijn kan uitstralend zijn naar de beide liezen of naar de onderbuik
- pijn is vaak weg na belasten, in een later stadium is dit niet meer het geval
- krachtsverlies en hypertonie van de adductoren
- na een periode van rust zijn de pijnklachten verdwenen
- bij opnieuw starten van sporten komen de klachten weer terug.

Onderzoek

Groningen Sport Revalidatie probeert samen met u om de oorzaak van de klachten te achterhalen.
Er spelen een aantal factoren een rol. Mogelijk is er bij u sprake van onvoldoende lenigheid, onvoldoende kracht van de buik- en rugspieren, een beenlengteverschil of heupafwijkingen. Verder moeten we uitsluiten dat er geen sprake is van een zwakke buikwand (sports men hernia) of een aangeboren heupafwijking (ziekte van Perthes)

We voeren een actief en passief lichamelijk onderzoek uit en palperen nauwkeurig bekende punten in de regio die bij deze klacht betrokken kunnen zijn. Het staan op 1 been geeft ons veel informatie over de mate van stabiliteit. Verder worden de buikspieren en de bilspieren getest. En worden de adductoren met en zonder fixatie getest op pijn en kracht. Hierbij is herkenbaar de specifieke pijn die de sporter ervaart.

Behandeling

Groningen Sport Revalidatie heeft veel ervaring met deze vorm van liesklachten.
Wij starten met een periode belasten met de home trainer. Een gerichte opbouw voor de buik en bilspieren. Verder moet het bekken zoveel mogelijk worden gestabiliseerd met behulp van een band rondom het bekken.
Het voetenwerk en de stabilisatie rondom het bekken worden weer getraind met behulp van de speedfoot ladder. In een later stadium komen het opbouwen van de kracht en sportspecifieke oefeningen aan de orde.
Meestal adviseren we een korte periode geen sportactiviteiten om het weefsel niet onnodig negatief te prikkelen. Verder moet er rekening worden gehouden met een lang behandeltraject gezien de lange voorgeschiedenis van klachten bij de sporter.  
Afspraak maken

Tips / preventie

Wij adviseren om:

- om de spieren in de liesregio niet te rekken.
- rompstabiliteit te trainen