Hamstring ruptuur

Hamstring klachten ontstaan vaak tijdens hat aanzetten, een sprint, een sliding of een hoge trapbeweging. Je voelt dan plots een hevige pijn in het midden aan de achterkant van je bovenbeen.
De behandeling is zwaar en intensief gezien de zeer grote kans op hernieuwd letsel bij inadequate revalidatie.

Overzicht

Prof- en amateurvoetballers die regelmatig specifieke spierversterkende oefeningen doen blijken minder vaak geblesseerd uit te vallen met een hamstringblessure, volgens een nieuwe Deense studie.

De oefeningen worden slechts ongeveer 10 minuten gedaan en je hebt er geen extra apparatuur voor nodig volgens de onderzoekers. Hamstring letsels zijn de meest voorkomende blessures bij voetballers en “het is ook een aandoening die voor de langste uitval van de trainingen en wedstrijden zorgt”, aldus dr. Per Holmich de auteur van de studie van de Universiteit van Kopenhagen.

De blessures ontstaan meestal wanneer een speler sprint en de hamstrings – de spieren die aan de achterzijde van het bovenbeen tot onder de knie lopen – moeten voorkomen dat de knie hierbij wordt overstrekt. Terwijl de spier volledig wordt aangespannen wordt de spier ook uitgerekt. Dit staat bekend als een excentrische contractie. Het resulteert in een zeer hoge spanning op de spieren, soms zelfs voor een langere tijd.
Het nabootsen van deze krachten door middel van versterkende oefeningen uiteindelijk kan resulteren in hamstrings die deze krachten tijdens trainingen en wedstrijden beter kunnen verdragen.

Nordic (hamstring) curl

Voetballers die de Nordic curl uitvoeren zijn minder vatbaar om zowel nieuwe hamstringblessures te krijgen als een eventuele oude hamstring blessure te verergeren.
Geen van de spelers is geblesseerd geraakt tijdens uitoefenen van de oefeningen. Wel melden ze spierpijn na het begin van de sessies. Eerdere studies hebben gesuggereerd dat dit soort trainingen spelers helpt aan te sterken.

“Dit is min of meer het laatste bewijs dat nodig is om zeker te zijn dat deze oefening werkt”, zegt Roald Bahr, één van de onderzoekers van de Noorse School of Sport Sciences in Oslo. Hoewel Holmich en zijn collega’s alleen keken naar volwassen mannelijke voetballers, zien ze geen redenen om te denken dat de versterking van de oefeningen niet preventief zouden zijn bij jonge spelers en bij vrouwen

Symptomen

 

Een spierscheuring dient zich nooit vooraf aan met signalen, het ontstaat dan ook spontaan.
In meer dan 80% hebben we te maken met een graad 1 blessure. Op zich gunstig voor de duur van de blessure. En de mogelijkheden om sneller te gaan belasten.

Spierbeschadigingen kunnen worden ingedeeld in drie gradaties, afhankelijk van de ernst:

• graad 1: Een milde strain/contusie: scheuring van een aantal spiervezels met geringe zwelling en ongemak en geen, of slechts minimaal, verlies van kracht en bewegingsbeperking.

• graad 2: Een matige strain/contusie: grotere schade van de spier met een duidelijk krachtverlies.

• graad 3: Ernstige strain/contusie: een scheur die zich uitstrekt over de hele dwarsdoorsnede van de spier, resulterend in een totaal verlies van spierfunctie.

Diagnose

Zeer regelmatig zien we sporters (voetballers, tennissers, sprinters) met:

Pijn

heamatoom blauwverkleuring

Functieverlies

Delle (inkeping in de spier, afhankelijk ernst letsel)

Verhoogde spiertonus

Zwelling

Wij doorlopen een specifiek onderzoeksprotocol en waar nodig nemen wij contact op met een sportarts en / of orthopeed

Behandeling

De behandeling bestaat o.a uit de volgende onderdelen:

ICE

Krachttraining       ( o.a squat, lunge good morning)

rompstabiliteit

Medical tape

Loopscholing , speedfoot ladder training

Nordic Hamstring training

sprinttraining                  Afspraak maken

Door het gebruik van excentrisch trainen ontstaan er minder snel blessures en de aard van de blessure is minder heftig.
De sporter wordt sterker en sneller. Het kan spierblessures voorkomen.
3x per week Max 12 herhalingen.
Steeds onder een hogere bewegingssnelheid uitgevoerd.

Fase 1 (acuut): 1-7 dagen

In de acute fase is de meest toegepaste behandeling van spierblessures, inclusief hamstringblessures, rust, ijs, compressie en elevatie. Het doel van deze behandeling is het controleren van het hematoom en het minimaliseren van ontsteking en pijn. Om het herstel en de remodellering van herstellend spierweefsel te bevorderen wordt ontstekingsremmers afgeraden. We kunnen dan vroegtijdig beginnen met bewegen om verklevingen van het bindweefsel te voorkomen of te verminderen. Actieve knieflexie en extensieoefeningen kunnen uitgevoerd worden tijdens de behandeling met ijs. Het is belangrijk dat de oefeningen tijdens de revalidatie pijnvrij zijn om verdere beschadiging te voorkomen.

Fase II (subacuut): dag 3 tot > 3 weken

Deze fase begint wanneer de ontstekingsreactie (zwelling, warmte, roodheid en pijn) afneemt. Het is dan belangrijk om spieractiviteit te continueren, atrofie te voorkomen en genezing te bevorderen.
Regelmatige concentrische oefeningen kunnen gestart worden, zodra de atleet zonder pijn volledige ‘range of motion’ heeft verkregen. De meest voorkomende aanbeveling in de tweede fase is submaximale isometrische contractie in verschillende gewrichtshoeken. Indien de atleet pijn ervaart dient de intensiteit verminderd te worden. Andere activiteiten kunnen nu gestart worden, om cardiovasculaire fitheid te behouden. Dit kan zijn fietsen op de fietsergometer, zwemmen, of andere gecontroleerde weerstandsoefeningen.

Fase III (remodellering): 1-6 weken

Verlies van flexibiliteit is een karakteristiek kenmerk van een scheurtje in de hamstrings. Dit is waarschijnlijk het gevolg van pijn, ontsteking en de vorming van littekenweefsel. Om te voorkomen dat de hamstrings na de blessure minder flexibel worden, kan in de derde fase gestart worden met rekoefeningen van de hamstrings. Een intensief rekprogramma zorgt sneller dat de volledige functie terugkomt en een heeft een kortere revalidatieperiode. 

In de derde fase kan ook worden gestart met excentrische spierversterking. Concentrische oefeningen dienen te starten voor excentrische oefeningen, omdat excentrische oefeningen grotere krachten veroorzaken dan concentrische contracties. Het is daarom belangrijk dat de excentrische oefeningen uitgesteld worden totdat de geblesseerde spier goed geregenereerd is, om te voorkomen dat de revalidatieeen recidief veroorzaakt.

Fase IV (functioneel): 2 weken tot 6 maanden

Het doel in deze fase is om weer te gaan sporten zonder een recidief. Dit wordt bereikt door de hamstringkracht en flexibiliteit te laten toenemen tot normale waarden voor de individuele atleet. Tegelijkertijd worden pijnvrije loopoefeningen uitgebreid van jogging met een lage intensiteit tot hardlopen en uiteindelijk sprinten. Pijnvrije deelname aan sportspecifieke activiteiten is de beste indicator om voldoende hersteld terug te keren tot het spel. Het hervatten van wedstrijden of competitie vóór dit tijdstip kan resulteren in recidief of ernstigere blessures.

Fase V (hervatting van wedstrijdsport): 3 weken tot 6 maanden

Wanneer de atleet zijn wedstrijden weer hervat heeft, is het doel een recidiefblessure te voorkomen. De focus moet daarom gericht zijn op het handhaven van de rek- en spierversterkende oefeningen.

Afspraak maken

Preventie / Tips

Al meer dan 5 jaar is de Nordic Hamstring oef bij Groningen Sport Revalidatie een vast onderdeel bij het behandelen van hamstringklachten. Onze eigen ervaringen zijn dat de sporter sterker terugkeert op het voetbalveld en dat er nauwelijks opnieuw klachten ontstaan. Graag willen we de voetballers wijzen op het onderstaande bericht!

Elk jaar ontstaan in amateurveldvoetbal bijna 80.000 hamstringblessures. De KNVB streeft naar minder blessures bij amateurvoetballers en testte daarom samen met het UMC Utrecht een speciale hamstringoefening.
Een speciale krachtoefening vermindert het aantal hamstringblessures bij amateurvoetballers. 
Dat blijkt uit onderzoek van het UMC Utrecht en de KNVB bij ruim 600 voetballers.

De helft van de amateurteams voerden dertien weken lang twee keer per week een speciale krachtoefening uit voor hun hamstrings (achterste dijbeenspieren). De andere helft van de amateurploegen trainden op hun gewone manier.

Na afloop van het onderzoeksjaar (2012- 2014) bleken in de groep met de oefenvorm drie keer minder hamstringblessures opgetreden te zijn ten opzichte van de groep zonder deze oefenvorm. Er waren 6 blessures in de speciaal geoefende groep en 18 blessures in de controlegroep. De duur van de hamstringblessures verschilde niet tussen beide groepen. De spelers waren gemiddeld dertig dagen geblesseerd, maar die periode varieerde sterk.

“Het aantal blessures was niet heel hoog, maar uiteindelijk kreeg bijna tien procent van de voetballers in het onderzoek een hamstringblessure”, vertelt hoofdonderzoeker prof. dr. Frank Backx, hoogleraar sportgeneeskunde UMC Utrecht. “Voor het eerst hebben we in Nederland wetenschappelijk aangetoond dat deze veelvoorkomende blessure kan worden bestreden met een eenvoudige spierkrachtoefening die in de praktijk werkt. Ik hoop dat veel trainers de oefening standaard opnemen in hun oefenstof.”

“In Nederland genieten ruim 1,2 miljoen mensen wekelijks van een voetbaltraining of wedstrijd”, benadrukt manager sportgeneeskunde Edwin Goedhart van de KNVB.

Uitvoering Nordic curl

Het gaat om de nordic hamstring exercise, een zogenaamde excentrische spierkrachtoefening. Bij deze oefening zit een voetballer op zijn knieën op de grond terwijl zijn enkels stevig tegen de grond gedrukt worden door een andere speler. De knielende speler leunt langzaam naar voren, houdt bovenlichaam en heupen recht, en remt de voorwaartse beweging af met zijn hamstrings (achterste dijbeenspieren). Wanneer hij dit niet meer vol kan houden, gebruikt hij beide handen om z’n val te breken.

Bron: UMC Utrecht